Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
W drugiej części wiersza podmiot mówi już o konkretnej osobie. Jego święta okazuje się „dwunastoletnia Małgosia/ co umarła w szpitalu/ przy mojej stule”. Dziewczynka umierająca w szpitalu to wskazówka autobiograficzna, jak wiadomo Twardowski przez wiele lat służył jako kapłan w szpitalach, gdzie stykał się również z umierającymi dziećmi. Tak więc wolno nam w tym przypadku identyfikować podmiot z samym poetą. W tej poetyckiej beatyfikacji jest niezmiernie dużo szczerości, autentyzmu i przejęcia odkrytą swietością. Osoba zmarłej Małgosi odnaleziona zostaje najprawdopodobniej w pamięci podmiotu, na to wskazuje układ czasów w relacji. Dziewczynka nie ma swojego obrazka, ale jej obraz tkwi w pamięci kapłana, który był przy jej śmierci, świadczy o tym subtelny opis kończący wiersz, jakby wymieniający przymioty „małej” świętej:

„z jedną ściętą minuta przy sercu
pochyliła jak świerszcz głowę
z chrypką w gardle”

Ten wiersz poza tym, że wskazuje na bardzo konkretną nową „mała” świętą, to ponad to jest poetyckim świadectwem wiary w świętość zwykłego człowieka. Wiersz ten poniekąd uczy odnajdywania w człowieku świętości.


strona:   - 1 -  - 2 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  samotność - analiza i interpretacja
2  Śpieszmy się - analiza i interpretacja
3  ważne pojęcia



Komentarze: szukam - analiza i interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 





Streszczenia książek
Tagi: